zwiastun-obrazek
WYCIECZKA TURYSTYCZNA NA TRASIE JAROSŁAW-MARKOWA-PRZEWORSK - 2024
26 czerwca 2024 r. odbyła się wycieczka turystyczna na trasie Jarosław-Markowa-Przeworsk zorganizowana przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych z Domu Pomocy Społecznej w Lubzinie.

Pogoda tego dnia była bardzo dobra dla organizacji wycieczki turystycznej. Rankiem temperatura wynosiła około 15 st. Celcjusza, natomiast w ciągu dnia temperatura wzrosła do 30 stopni. Powietrze nie było jednak jeszcze nagrzane. Jak się później okazało był to pierwszy dzień długotrwałych upałów.
Po niecałych dwóch godzinach jazdy autokarem, w międzyczasie wstępując na stację benzynową w celu załatwienia potrzeb fizjologicznych, dotarliśmy do Jarosławia. Tutaj spotkaliśmy się z mieszkającymi  w Jarosławiu krewnymi śp. Józefy Pałczyńskiej, a następnie wspólnie udaliśmy się do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej przy ul. Dominikańskiej, gdzie o godz. 8.00 została odprawiona msza święta w intencji zmarłej półtora roku temu wieloletniej dyrektorki Domu Pomocy Społecznej w Lubzinie p. Józefy Pałczyńskiej. Po mszy świętej poszliśmy na pobliski cmentarz, gdzie nawiedziliśmy miejsce jej wiecznego spoczynku. Pomodliliśmy się, złożyliśmy wiązanki kwiatów i zapaliliśmy znicze.
Następnie wróciliśmy na parking przy kościele. Tutaj w plenerze w specjalnie przystosowanym do tego miejscu z ławkami i stolikami zjedliśmy kanapki i rogaliki przygotowane przez kuchnię DPS, wypiliśmy kawę czy herbatę oraz zjedliśmy ciasteczka. Posileni mogliśmy się udać w dalszą drogę. Teraz naszym celem była malowniczo położona duża wieś w powiecie łańcuckim - Markowa.
O 10.45 już zwiedzaliśmy Muzeum "Skansen Zagroda" w Markowej w w województwie podkarpackim prowadzone przez Towarzystwo Przyjaciół Markowej. W bardzo bogatych zbiorach posiada zabytkowe budynki oraz narzędzia i urządzenia z okresu XIX i XX wieku. Skansen został założony czterdzieści lat temu dzięki grupce miejscowych pasjonatów z Tadeuszem Rutem na czele. Dzięki ich wysiłkowi ocalone zostało od zapomnienia wspaniałe dziedzictwo kulturowe miejscowej ludności.
Około 12.00 rozpoczęliśmy zwiedzanie Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej. Zwiedzając muzeum byliśmy trochę zaskoczeni tym, jak wielu naszych rodaków pomagało ludności żydowskiej w okresie II wojny światowej i jak wielu z nich poniosło straszliwe tego konsekwencje włącznie ze śmiercią.
Po zakupieniu pamiątek i skorzystaniu z WC udaliśmy się  do oddalonej około kilometra restauracji "Don Mateo". Tam o godz./ 13.30 zjedliśmy dwudaniowy obiad, który wszystkim bardzo smakował, zwłaszcza że wszyscy już trochę zgłodnieli. Kto miał taką potrzebę skorzystał jeszcze z ubikacji. Następnie wsiedliśmy do autokaru i pojechaliśmy realizować kolejny punkt naszego wycieczkowego planu.
O 15.00 rozpoczęliśmy podróż Przeworską Kolejką Wąskotorową "Pogórzanin" z Przeworska do Łopuszki Małej. Przy temperaturze powietrza sięgającej 30 st. Celcjusza taka jazda była bardzo przyjemna. Wiaterek przyjemnie nas chłodził, a widoki pól z różnorodnością upraw, mijanych miejscowości z ludźmi pozdrawiających i machających do nas rękami nastrajał wszystkich optymistycznie mimo niewątpliwie sporego już zmęczenia. Po niecałej godzinie dojechaliśmy do Łopuszki Małej. Znajduje się tutaj małe, ale urocze kąpielisko z plażą i lokalami gastronomicznymi. W jednym z nich zjedliśmy lody. Przed siedemnastą wyjechaliśmy z powrotem do Przeworska.
Po zakupieniu pamiątek wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Około 19.00 zrobiliśmy jeszcze przerwę na kolację i o 20.00 byliśmy na miejscu w DPS Lubzina - wszyscy w dobrej formie i nastroju.